Ölçme Nedir : Bilinmeyen bir büyüklüğün ölme aleti kullanarak veya bilinenle karşılaştırılarak bulunmasına ölçme ve ölçüm denir.
Fiziksel bir büyüklük ölçülürken iki yöntem kullanılır. Bunlar;
1. Doğrudan ölçme: Ölçülecek cismin aynı türden bilinen bir büyüklükle karşılaştırılması.
2. Dolaylı ölçme: Doğrudan ölçülemeyen bir büyüklüğün bir araç yardımıyla veya hesaplama yöntemiyle ölçümünün yapılması.
Dolaylı ölçme iki şekilde yapılır.
a. Göstergeyle ölçme
b. Türetilmiş ölçme
a. Göstergeyle ölçme
b. Türetilmiş ölçme
Ölçme bilimin temel bir parçasıdır. Fiziksel bir büyüklüğün
tanımlanması için nitel ve nicel gözlemler ile deneyler
yapılır.Gözlemler ve deneyler sonucunda elde edilen
değerlerle matematiksel yöntemler kullanılarak fiziksel büyüklükler
tanımlanır. Tanımlanan bu büyüklerin bir sayısal değeri vardır. Ancak
bulunan bu değerler sadece 1, 2, 3 gibi rakamlarla ifade edildiğinde bu
değerlerin ne anlama geldiği, hangi fiziksel büyüklüğü tanımlamak için
yapıldığı belirli olmaz.
Yapılan ölçümün hangi fiziksel büyüklüğe ait olduğunu belli etmek ve
rakamların anlam kazanması için rakamların sonuna kilogram, metre,
volt, saniye, amper gibi ilaveler yapılır. Yapılan bu ilavelere birim denir.
Sayılar ve birimler ölçüm yapmak için kullanılır. Fiziksel bir
büyüklüğü ölçebilmek için büyüklük kendi cinsinden birimle
karşılaştırılır. Yeryüzündeki tüm bilim insanlarının birbirlerinin
ölçümlerini anlayabilmeleri için ortak, herkesçe kabul edilen birimlerin
kullanılması zorunlu olmuştur. Bu nedenle bizimde kabul edip
kullandığımız Uluslararası Birimler Sistemi veya kısaca SI olarak
adlandırılan ortak birimler bilim insanlarınca kabul edilerek
kullanılmaya başlanmıştır.
ölçmede hata: Ölçme
sonuçlarının gerçek değerden farklı olması, ölçmede hata yapıldığı
anlamına gelir. Ölçme sonucu ile gerçek değer arasındaki fark ölçmede
hata olarak tanımlanır.
Ölçme işleminde hataya neden olabilecek etkenlerden bazılarını şu şekilde sıralayabiliriz.
1. Ölçme yönteminden kaynaklanan hatalar; ölçümü
yapılacak büyüklüğün nasıl ölçüleceğine doğru karar verilememesi
sonucunda oluşan hatalardır. Örneğin masanın uzunluğunu karış ile
ölçmeye kalkarsak yanlış bir yöntem kullamış oluruz.
2. Ölçmeyi yapan kişiden gelen hatalar; bireylerin, ölçme konusu ile ilgili bilgi ve becerilerinin noksan ve farklı oluşundan dolayı, herkes aynı derecede hassas bir ölçme yapamaz. Örneğin; Öğretmen yazılı kağıtlarını okurken, dalğınlığından dolayı 5 puan eksik vermesi .
3. Ölçme aracından gelen hatalar; bir araç ne kadar iyi yapılırsa yapılsın, zamanla hassaslığı bozulabilir veya ölçümü yapılan araç bozuk olabilir. Ölçme yapılacak araç güvenirlilik, geçerlik ve kullanışlılık özelliklerini taşımalıdır .Örneğin;Manav terazisinin hatalı tartması veya bozuk olması.
4. Ölçüm yapılan ortamdan kaynaklanan hatalar; ölçümün yapılacağı ortam ölçme için uygun olmayabilir. Uzunluğunu ölçeceğimiz bir teli sıcak bir ortamda ölçtüğümüzde farklı bir değer, soğuk bir ortamda ölçtüğümüzde ise farklı bir değer buluruz. Örneğin; Örneğin sınıfta sınav varken ,okul dışında çalışma var ve çok ses oluyor. Dikkatimiz dağılıp bildiğimiz soruları yapamayabiliriz.
5. Kaynağı belli olmayan hatalar; kaynağı iyi bilinmeyen, ölçümü yapan kişiye veya ölçme aracına bağlı olan ve ölçme sonuçlarına gelişigüzel yansıyan hatalardır. Bu hatalara tesadüfî hatalar da denir.
2. Ölçmeyi yapan kişiden gelen hatalar; bireylerin, ölçme konusu ile ilgili bilgi ve becerilerinin noksan ve farklı oluşundan dolayı, herkes aynı derecede hassas bir ölçme yapamaz. Örneğin; Öğretmen yazılı kağıtlarını okurken, dalğınlığından dolayı 5 puan eksik vermesi .
3. Ölçme aracından gelen hatalar; bir araç ne kadar iyi yapılırsa yapılsın, zamanla hassaslığı bozulabilir veya ölçümü yapılan araç bozuk olabilir. Ölçme yapılacak araç güvenirlilik, geçerlik ve kullanışlılık özelliklerini taşımalıdır .Örneğin;Manav terazisinin hatalı tartması veya bozuk olması.
4. Ölçüm yapılan ortamdan kaynaklanan hatalar; ölçümün yapılacağı ortam ölçme için uygun olmayabilir. Uzunluğunu ölçeceğimiz bir teli sıcak bir ortamda ölçtüğümüzde farklı bir değer, soğuk bir ortamda ölçtüğümüzde ise farklı bir değer buluruz. Örneğin; Örneğin sınıfta sınav varken ,okul dışında çalışma var ve çok ses oluyor. Dikkatimiz dağılıp bildiğimiz soruları yapamayabiliriz.
5. Kaynağı belli olmayan hatalar; kaynağı iyi bilinmeyen, ölçümü yapan kişiye veya ölçme aracına bağlı olan ve ölçme sonuçlarına gelişigüzel yansıyan hatalardır. Bu hatalara tesadüfî hatalar da denir.
Not: Ölçme
işlemi yapılırken hatayı azaltmak için ölçümü, özdeş ölçü aletleriyle
tekrar yaparak kontrol etmek, aynı ölçüm aracıyla çok kez ölçümü yapmak
veya değişik ölçü araçlarıyla ölçümü yapmak mümkündür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder